TÚRISTAUTAK

2015.05.14 14:32

Sárga körút, vagy Czárán kilátók körútja (SÁRGA PONT)

GPS Koordinatak: 46.95858 E, 22.52255 K
Távolság: 4 km
Színtkülömbség: +300 m / -300 m
Megjegyzés: Hó nélküli időszakban járható.

A jelzés a Zichy barlangtól, a piros pont és háromszög, valamint kék pont és kék háromszög társaságában. A híd előtt leválik a piros pont-  A völgy baloldali körútja és a piros háromszög- Pestera turistaház jelzés. Miután átmegyünk a hídon elhagy bennünket a másik két jelzés is a kék pont- Jobboldali körút, kék háromszög- Méhsed völgye jelzés. Jelzésünk átmegy a vasúti síneken és elkezd mászni a 450 m tengerszint feletti magasságig, ahol egy kitérőn lehet a Piros barlangig jutni. A barlangtól felmászunk az első, Központi kilátóig, ahol a Körös szorosának látványa meggyőz affelől, hogy megérte a fáradtságot. Innen mellénk szegődik a kék pont, amelyet a vasúti sín mellett hagytunk el. Jobbra fordulunk, az erdőben kikerüljük a száraz Szohodol völgyet és hamarosan eljutunk a Kereszt kilátóig, amelyen fémkereszt van. Itt újra elhagy bennünket a kék pont, mi pedig felmászunk a Menekültek barlangjáig. Azután tovább mászunk és a Magura csúcs alatt, elérjük az útvonal legmagasabb pontját. Innen ereszkedni kezdünk a gerincen, és elhaladunk több kilátó pont mellett. Az utolsónál élesen balra fordulunk, majd elkezdünk keményen ereszkedni. 20 méterrel a vasúti sín előtt elhaladunk a Kakas bánya barlangja mellett. A vasúti sínnél találkozunk a kék háromszöggel. A két jelzés kikerüli az alagutat, leereszkedik jobbra a Kereszt szikla alatt levő tó partján halad tovább, majd a vasúti sín mellett eljut a vasúti állomásig, a hídig, majd azon áthaladva a hajdani Pestera turistaházig.

Zichy barlang - Sonkolyos (PIROS HÁROMSZÖG)

GPS Koordinatak: 46.94544 E, 22.50927 K
Távolság: 9 km
Színtkülömbség: +450 m / -450 m
Megjegyzés: Egész évben járható.

A jelzés a Zichy barlangtól indul, együtt a sárga, piros és kék pontokkal valamint a kék háromszöggel. Ebből három elhagy minket a híd előtt. A sárgs pont- Sárga körút- Czárán kilátók körútja, kék pont-  Jobboldali körút, kék háromszög- Méhsed völgye jelzések. A mi jelzésünk tovább halad a Sebes Körös bal partján együtt a piros ponttal, majd elkezd mászni szerpentineken, az erdőn át. Kb. 1 1/2 óra múlva jutunk a Piatra Melcului kilátóhoz, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a Körös-szoros alsó végére. A folytatásban tovább mászunk egy kicsit, majd a szintvonalon haladva jutunk el egy mocsaras területre, ahol elhagy bennünket a piros pont. Jelzésünk kemény emelkedőn visz fel egy tisztásra, legelőre, ahonnan szép kilátás nyílik a Vigyázó csúcsra és hegységre. Átmegyünk a tisztáson, DK irányba, bemegyünk a tölgyfaerdőbe, és hamarosan megjelenik a jobb oldalunkon a Sfaras víznyelő. Itt a jelzés jobbra fordul és elkezd kitartóan mászni, házak mellett is, a Papok dombjának tetejéig. Innen szekérúton haladunk tovább, amely balra haladva megy át a Pojorita tanyán. Itt a forrásnál találkozunk a kék háromszöggel. A két jelzés szekérúton visz tovább, házak mellett haladunk, a Győzelem patak általában száraz völgyében. Ezen a környéken a völgy a Zapogye nevet viseli. A Tíz Határ - Vársonkolyos közúton haladunk tovább, Vársonkolyoson át, egészen a vasúti megállóig. Körülbelül 150 méterre a Pojorata-i ereszkedőtől, a patak jobb oldalán, tör elő a földből egy zavaros, de igen bővizű forrás. Ez a Győzelem vízkelet. Fölötte a sziklafal jobb oldalán, a fák takarják, a Győzelem barlang bejáratát. A barlang és a vízkelet is a Szelek barlangja rendszerbe tartoznak.

Biró Lajos barlang (KÉK HÁROMSZÖG)

GPS Koordinatak: 46.92378 E, 22.53269 K
Időtartam: 4 h
Távolság: 11 km
Színtkülömbség: +400 m / -200 m
Megjegyzés: Egész évben járható.

A jelzés a Zichy barlangtól indul, együtt a sárga, piros és kék pontokkal valamint a kék háromszöggel. Ebből elhagy minket a híd előtt a piros pont és piros háromszög. A híd után még elhagy bennünket a sárga pont és a kék pont. Mi jobbra indulunk elhaladunk a vasúti megálló mellett. A vasúti síneket követjük, elhaladunk a Stanul Stupului sziklafal mellett (balra) majd az azonos nevű tó mellett és átmegyünk a síneken. Itt elhagy minket a kék pont. Kikerüljük az alagutat, és a lanka végén elhagy minket a sárga pont. A Kakasbánya barlang környékén vagyunk. Innen a jelzés Sonkolyos irányába visz. Átmegyünk a hídon, és balra fordulunk. Rövid időre mellénk szegődik a piros háromszög. Azon az utcán haladunk, amelynek végében a Kastély van. A kastély bejáratától jobbra haladunk tovább felfelé. Egy kilátóhoz érünk, ahonnan leereszkedünk a Franturii tisztásra, itt van a Szelek barlang bejárata is. A tisztás végénél jelzésünk újra emelkedni kezd. Miután megcsodáltuk a kilátó nyújtotta tájat, ahova egy kitérőn jutottunk el, leereszkedünk a Méhsed völgyébe. Hamarosan egy újabb kitérő a Meszes barlanghoz csalogat. Tovább haladunk a patak jobb partján, balról érkezik a Fagetului völgy. Innen a Méhsed völgy a Tölcsér nevet viseli. Erdészúton haladunk tovább, amelyet addig követünk, ahol jelzésünk elkezd mászni a Vizes Bíró Lajos barlanghoz. (kb.1 órányi út az erdészúton). A barlanglátogatás végén, kemény mászásra vállakózva juthatunk fel a Száraz Bíró Lajos alacsony bejáratához (Pestera Lesiana). Visszafelé ugyanazon az úton megyünk, ahol jöttünk. Feljebb, a Lankás völgyön a Stanul Ciutii barlang és a Berna zsomboly található.

Pokol barlang (KÉK KERESZT)

GPS Koordinatak: 46.93467 E, 22.47698 K
Időtartam: 3-3 1/2 h
Távolság: 8 km
Színtkülömbség: +400 m / -100 m
Megjegyzés: Egész évben járható.

A jelzés a Sebes Körös hídjánál kezdődik. A piros és kék háromszög társaságában halad át a hídon, ahol el is hagynak minket balra. Jelzésünk Sonkolyos település főutcáján halad felfelé. Baloldalon, egy sziklafal tövében megjelenik a Győzelem vízkelet zavaros vize. A vízkelettől jobbra a sziklafalban tátong a Győzelem barlang, mindkettő a Szelek barlang barlangrendszerének része. Itt asztallal, padokkal és fedéllel ellátott pihenőhely várja a kirándulókat. Feljebb, a többnyire kiszáradt völgy a Zapogye nevet viseli. Kb. 100 m múlva az ösvény jobbra kanyarodik és mászik felfelé, elhalad a gazdaságok mellett, miközben szép kilátás nyílik Sonkolyos és a környező hegyek irányába. Egy forráshoz érünk, ahol elhagy minket a piros háromszög. Mi a Pozsorita és Deal hegyi tanyákon haladunk át. Eljutunk egy útkereszteződéshez, ahol az ösvényünk jobbra fordul, majd ereszkedik, áthalad egy dolinán, és újabb tanyához érkezik. Erőteljesen jobbra kanyarodunk és felfelé haladunk egy meredek emelkedőn a Kereszt dombra (Dealul Crucii). A táj jellegzetesen királyerdői, szép kilátások, karsztikus jelenségekkel teleszórva. Hamarosan mellénk szegődik a kék sáv. Innen leereszkedünk a Pokol barlanghoz.

A völgy baloldali körútja (PIROS PONT)

GPS Koordinatak: 46.96164 E, 22.50750 K
Időtartam: 4 h
Távolság: 5 km
Színtkülömbség: +350 m / -350 m
Megjegyzés: Hó nélküli időszakban járható.

A Zichy barlangtól indul, a kék sávval együtt, a bal parton lefelé. Hamarosan elér a Kecske barlangjához vezető kitérőhöz. Innen felfelé vezet az út az erdőn át. Hamarosan megérkezünk egy sziklaképződményhez, a Csók-kapuja természetes híd. Innen továbbra is felfelé haladunk a Devencek barlangjaihoz. A III-as Devenc barlang a legszebben díszített. Felmászunk a gerincig, ahol megcsodálhatjuk a Püspök Sziklát, és a kilátók panorámáit. Innen felfelé visz az ösvény a Cser-dombon a gerincére. A gerincen egy idő után a kék csík elmegy jobbra, aKörösrév - Öregember barlanghoz. A mi ösvényünk követi a gerincet a Pockok forrásáig. Itt találkozik a piros háromszöggel. Balra kanyarodva haladunk tovább a két jelzés társaságában, elérjük a sziklavonulatot, enyhén leereszkedünk szerpentineken, elérve a Keleti kilátót. Azt követően szűk meredek sziklás helyeken át jutunk le a Sebes Körös partjára. Hamarosan elérjük a hidat, a vasúti állomást majd a hajdani Pestera turistaházat.

Zichy barlang - Pokol barlang ( KÉK SÁV)

GPS Koordinatak: 46.95573 E, 22.49363 K
Távolság: 7 km
Színtkülömbség: +450 m / -150 m
Megjegyzés: Egész évben járható.

A Zichy barlangtól indul, a bal parton lefelé. Hamarosan elér a Kecske barlangjához vezető kitérőhöz. Innen felfelé vezet az út az erdőn át. Hamarosan megérkezünk egy sziklaképződményhez, a Csók-kapuja természetes híd. Innen továbbra is felfelé haladunk a Devencek barlangjaihoz. A III-as Devenc barlang a legszebben díszített. Felmászunk a gerincig, ahol megcsodálhatjuk a Püspök Sziklát, és a kilátók panorámáit. Innen felfelé visz az ösvény a Cser-dombon a gerincére.  A gerincen egy idő után a piros pont elmegy jobbra, a völgy baloldali körútja felé. Mi áthaladunk egy erdős karsztikus övezeten, tele dolinákkal, szirtekkel. Keresztezünk több bányász- vagy erdészútat. Szép legelőkön keresztül vezet az út a Papok dombjáig. A jelzés a plató dolináit kerülgeti, majd az utolsó 100 méteren mellénk szegődik a KÉK KERESZT ami a  Pokol barlanghoz vezetv.A két jelzés által vezérelve ereszkedünk le a Pokol barlangig, a Pestireului patak víznyelőjéig, amely csak a Zichy barlangot is átszelve jut ki újra a napvilágra.

A völgy jobb oldali körútja (KÉK PONT)

GPS Koordinatak: 46.96697 E, 22.51899 K
Távolság: 6 km
Színtkülömbség: +400 m / -400 m
Megjegyzés: Egész évben járható.

A jelzés a Zichy barlangtól indul, a piros és kék háromszög, valamint a piros és sárga pont társaságában. A híd előtt leválik a piros pont-  Baloldali körút, piros háromszög- Zichy barlang jelzések.Miután átmegyünk a hídon elhagy bennünket a másik két jelzés is a sárga pont- Sárga körút, kék háromszög- Méhsed völgye jelzések. A mi jelzésünk a híd után balra fordul, a vasúti sín mellett halad, kikerüli az alagutat, majd egy kitérőn elvisz minket a Vizes barlanghoz. A folyatatásban a jelzés a barlang tava mentén halad, majd a vasúti sín mellett és egy újabb kitérőhöz ér a Tündérvár barlanghoz. Innen egy általában száraz Feneketlen tó partján haladunk a völgyben lefelé és elérjük a Podireului II-es barlangot. A jelzésünk rövid idő múlva, a sportterem mellett elkezd mászni, fel a Podirei Dombra. Rövid kitérők visznek az 5 kilátóhoz, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a Körös-szoros alsó szakaszára. A második kilátó után egy kitérő levisz a Podireu 5-ös barlanghoz. A jelzés egy adott pillanatban elvisz a Központi kilátóhoz, ahonnan szép kilátás nyílik a szoros középső részére. Újabb kétperces kilátó visz le a Piros barlanghoz. Visszatérünk a jelzésre és előbb szúrós bokrok között mászunk, majd leereszkedünk Szohodol száraz völgyébe. Ez kivetően kimászunk innen, és hamarosan elérjük a fémkereszttel is jelzett Kereszt kilátóhoz. A kilátó előtt egy újabb kitérő csábít a Menekültek barlangjának megtekintésére. Innen a jelzés levisz a vasúti sínekhez, majd a Kereszt szikla alatt lévő tó partján halad, de időközben a sárga pötty és a kék háromszög is mellénk szegődött. Velük együtt jutunk el a hajdani Pestera turistaszállóhoz.